Taky je Vaše dítě jedním z těch, které domů chodí obalené blátem i když týden nepršelo? Když mu dáte do ruky barvy a štětec, ozdobí nejdřív sebe a papíru se ani nedotkne? Nebo téměř nejí ať mu nabídnete cokoliv? Zdá se Vám, že to spolu nijak nesouvisí? Tak čtěte více...
Lidský mozek neustále dostává podněty prostřednictvím smyslových orgánů. Pokud je podnětů málo, nevědomky je vyhledává - takové děti mají rády houpání, trampolíny, točení, mohou být hlasité nebo vyhledávají divoké hry typu polštářových bitev. Často mohou být na první pohled označeny populárními nálepkami hyperaktivní nebo ADHD.
Na druhé straně jsou děti, které nesnesou na rukou ani kapičku vody, natož se dotknout písku, můžou mít problém s různými texturami jídla nebo nesnášejí čištění zubů. Nabídnout jim prstové barvy by Vás ani nenapadlo. Možná je jejich okolí označí jako přecitlivělé a nebude se s nimi mazat...
Vy rodiče můžete děti v jejich smyslovém prožívání jednoduše podpořit - stačí pozorovat a nabídnout aktivity na základě toho. Pokud děti podněty vyhledávají, nechte je mazat se v blátě v naší Dřevěné venkovní kuchyňce. Nebo jim nabídněte Vanu plnou slizu
Děti, které naopak podněty nevyhledávají nebo dokonce odmítají zkuste motivovat vytvořením malého světa na jejich oblíbené téma - použijte Kinetický písek, oblíbené figurky Zvířátek a cokoliv, co by jim mohlo být příjemné.
Ke zdravému vývoji mozku a celé nervové soustavy patří i to, že nejrůznější fáze vyhledávání a odmítání smyslových vjemů se u dětí střídají. Může to být velmi náhlé a nepředvídatelné, jako s dětmi ostatně spousta jiných věcí :)
Senzorické hraní může v obou případech pomoci vjemy zpracovávat, pokud však máte jakékoliv pochybnosti, obraťte se na odborníky - například na Českou asociaci ergoterapeutů.